Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2015

Με αφορμή ένα παραμύθι!!!!


ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ 

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ





Παιγνιώδεις Θεματικές Προσεγγίσεις

1.    Σε καρτέλες γράφουμε τα ονόματα βασικών ηρώων των παραμυθιών που βρίσκονται στη βιβλιοθήκη μας: βάτραχος, ο λύκος, Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας, ο λαγουδίνος μας. Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες. Η κάθε ομάδα κινείται στο χώρο με τη συνοδεία μουσικής και καλείται να επιλέξει μία καρτέλα. Διαβάζουμε δυνατά τον ήρωα και προσπαθούμε να βρούμε όσα βιβλία απιεκονίζουν το συγκεκριμένο ήρωα. Συγκεντρώνουμε τα βιβλία και διαβάζουμε τους τίτλους, τον συγγραφέα, τον εικονογράφο και τον εκδοτικό οίκο.

2.    Επιλέγουμε συγκεκριμένα εξώφυλλα παραμυθιών της τάξης μας.Στο χώρο της τάξης διασκορπίζουμε καρτέλες με στοιχεία του εξωφύλλου (ονόματα ηρώων,όνομα συγγραφέα και εικονογράφου, όνομα του εκδοτικού οίκου). Σε ομάδες τα παιδιά επιλέγουν ένα εξώφυλλο και με τη συνοδεία μουσικής πρέπει να βρουν όσα περισσότερα στοιχεία για το εξώφυλλο που επέλεξαν.Μόλις η μουσική σταματήσει η κάθε ομάδα συγκεντρώνει το υλικό και παρατηρούμε ποια στοιχεία βρέθηκαν και αν αντιστοιχούν σωστά στο εξώφυλλο.


3.    Επιλέγουμε εικόνες παραμυθιών που έχουμε διαβάσει στη τάξη μας ή που πρόκειται να διαβάσουμε. Καλό είναι να επιλέξουμε μία εικόνα για κάθε παραμύθι. Σκορπίζουμε στο χώρο τα παραμύθια και τις εικόνες. Πρέπει να προσέξουμε ο αριθμός των βιβλίων να είναι αντίστοιχος με τον αριθμό των παιδιών. Με έναυσμα ένα μουσικό όργανο ή ένα μουσικό κομμάτι ένα παιδί σηκώνεται, επιλέγει μία εικόνα και κινείται γύρω από τα βιβλία παρατηρώντας τα εξώφυλλα τους. Μόλις η μουσική σταματήσει το παιδί καλείται να τοποθετήσει την εικόνα πάνω στο σωστό βιβλίο, στο οποίο ταιριάζει η εικόνα μας. Στο τέλος συγκεντρώνουμε όλα τα βιβλία και τις εικόνες, παρατηρώντας αν τα παιδιά μάντεψαν σωστά. Να σημειώσουμε ότι αν τα βιβλία που έχουμε είναι λιγότερα από τον αριθμό των παιδιών, χρησιμοποιούμε περισσότερες εικόνες του ενός.

4.    Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των τριών ατόμων.Σκορπίζουμε στο χώρο παραμύθια που υπάρχουν στη τάξη μας,ενώ σε καρτέλες γράφουμε λέξεις που ορίζουν το περιεχόμενο των παραμυθιών(ζώα που ζουν στη ζούγκλα-Παραμύθι:Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας,ζώα που ζούν στο δάσος-Παραμύθι: Ο Ερωτευμένος Βάτραχος,τα χρώματα-Παραμύθι:Τα μαγικά χρώματα,η μουσική-Παραμύθι:Ο Πειρατής Σιντόρε-Ντορεσί,τα βιβλία-Παραμύθι:Το μυστικό της Παιδικής Βιβλιοθήκης).Η κάθε ομάδα επιλέγει μία καρτέλα και σε συγκεκριμένο χρόνο καλέιται να συγκεντρώσει όσα περισσότερα παραμύθια σχετίζονται με τη λέξη της καρτέλας που επέλεξε.

5.    Μπορούμε να φτιάξουμε μόμπιλε για τη γωνιά φιλαναγνωσίας.Ένας τρόπος είναι να φωτοτυπήσουμε το εξώφυλλο του βιβλίου που διαβάζουμε τη δεδομένη χρονική περίοδο και να το κρεμάσουμε σε μία κρεμάστρα ή να γράψουμε σε καρτέλα τον τίτλο του παραμυθιού και να ζωγραφίσουμε σε χαρτί του μέτρου ένα δικό μας εξώφυλλο,το οποίο να βάλουμε να κρέμεται από μία κρεμάστρα.


6.    Φωτοτυπούμε τα εξώφυλλα και τα οπισθόφυλλα γνωστών παραμυθιών και τα σκορπίζουμε στο χώρο.Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός διαβάζει τους τίτλους τους και τα παιδιά είτε ατομικά είτε ομαδικά,καλούνται να βρουν το σωστό εξώφυλλο και οπισθόφυλλο.Έπειτα παρατηρούμε βασικές λεπτομέρειες των παραμυθιών:όνομα συγγραφέα,εκδοτικό οίκο,όνομα εικονογράφου,όνομα μεταφραστή,διεύθυνση της ιστοσελίδας των εκδόσεων που βρίσκεται στο οπισθόφυλλο.Στο τέλος της χρονιάς μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά ένα χαρτί με όλες τις διευθύνσεις των παραμυθιών που ασχοληθήκαμε.

7.Φτιάχνουμε ένα πίνακα διπλής εισόδου με τα ονόματα όλων των ηρώων που διαβάσαμε.Βλέπουμε ποιος είναι ο αγαπημένος των περισσότερων παιδιών και έπειτα γράφουμε μία φανταστική ιστορία με αυτόν τον ήρωα και την εικονογραφούμε.


8.    Εντοπίζουμε στο διαδίκτυο εικόνες με παιδιά και μεγάλους που διαβάζουν ή μελετούν βιβλία,εφημερίδες,διαφημιστικά φυλλάδια,περιοδικά.Συζητούμε για χώρους στους οποίους μπορούμε να διαβάσουμε και για τη σπουδαιότητα τους.Σε χαρτί του μέτρου γράφουμε τους σωστούς τρόπους συμπεριφοράς και κανόνες που ακολουθούμε μέσα σε μία βιβλιοθήκη.

9.    Σε χαρτί μεγέθους Α3 η εκπαιδευτικός γράφει τη λέξη «βιβλίο» και ενθαρρύνει τα παιδιά να βρουν σύνθετες λέξεις, οι οποίες μπορεί να είναι και λέξεις που φτιάχνουν τα παιδιά,χωρίς απαρατητα να υπάρχουν στο λεξιλόγιο μας.Παράδειγμα:βιβλιόσπιτο,βιβλιομάγειρας…κλπ.



10. Μοιράζουμε στα παιδιά χαρτιά Α4 και μαρκαδόρους.Ζητάμε να μας ζωγραφίσουν την δική τους βιβλιοθήκη και να μας τη περιγράψουν.Τι βιβλία υπάρχουν,τι χρώμα είναι η βιβλιοθήκη μου,πόσα βιβλία έχω στα ράφια της,σε ποιο μέρος βρίσκεται η βιβλιοθήκη μου;



11. Δίνουμε στα παιδιά φύλλα από περιοδικά,εφημερίδες,διαφημιστικά φυλλάδια,προσκλήσεις και τους χωρίζουμε σε μικρές ομάδες. Σε καρτέλες ο εκπαιδευτικός γράφει τίτλους από παραμύθια που έχουμε διαβάσει ή πρόκειται να διαβάσουμε,ενθαρρύνοντας τις ομάδες να επιλέξουν μία καρτέλα και να παρατηρήσουν τα γράμματα των λέξεων.
Αφού εντοπίσουν τα γράμματα των τίτλων στο υλικό που τους δόθηκε,ξεκινούν να τα κόβουν και να τα κολλούν στη καρτέλα κάτω από τον τίτλο που υπάρχει ήδη.


12. Για μεγαλύτερες ηλικίες.Μοιράζουμε παραμύθια σε μικρεές ομάδες παιδιών και ζητάμε να βρουν 1-5 λέξεις μέσα από το παραμύθι αυτό. Στη συνέχεια μοιράζουμε εφημερίδες και περιοδικά και ζητάμε να βρουν τα γράμματα των λέξεων του παραμυθιού.Κόβουν τα γράμματα και τα κολλούν με τη σωστή σειρά,ώστε να σχηματίσουν τις λέξεις του παραμυθιού. 

13. Σε ένα πίνακα διπλής εισόδου βλέπουμε ποιος είναι ο αγαπημένος συγγραφέας της τάξης μας.Έπειτα μοιράζουμε χαρτιά Α4 και μαρκαδόρους και τα παιδιά ζωγραφίζουν τον συγγραφέα όπως τον φαντάζονται και μας τον περιγράφουν.Έπειτα σε ένα χαρτί γράφουμε λέξεις με τις οποίες θα χαρακτηρίζαμε τον συγγραφέα(ταλαντούχος,αστείος,λεξηπλάστης).



14. Επιλέγουμε μικρά αποσπάσματα κειμένων από διάφορα παραμύθια και ενθαρρύνουμε τα παιδιά,ανά ομάδες να τα δραματοποιήσουν στη τάξη.Μοιράζουμε ρόλους,μαθαίνουν τα παιδιά τα λόγια των ηρώων ή ακόμα μπορούν να αυτοσχεδιάσουν αν γνωρίζουν τη πλοκή της ιστορίας.Τα υπόλοιπα παιδιά «μαντεύουν» το παραμύθι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου