Σάββατο 6 Ιουνίου 2015

Μία ζωγραφιά "κρύβει" ένα μυστικό.....ένα όνειρο...μία σκέψη.....;

Όταν τα παιδιά ζωγραφίζουν.....πρέπει να είμαστε εκεί!!!!



Λίγα λόγια.....για τη σημασία του σχεδίου.

Κάθε σχέδιο είναι έκφραση του δημιουργού του.Τα παιδιά ξεκινούν ήδη από την ηλικία των 2-3 ετών να μουντζουρώνουν,να τραβούν γραμμές,να αφήνουν το δικό τους σημάδι,να φτιάχνουν σχέδια στην άμμο με τα δάχτυλα τους.Όλα αυτά για τον ενήλικα είναι δυσανάγνωστα και αποκαλούνται ως "μουντζούρες".Αντιθέτως είναι όλα αυτά που θέλει το παιδί να εκφράσει πρωτίστως στους γονείς τους..Ας δώσουμε λιγάκι σημασία σε αυτά τα "ασήμαντα" σημαδάκια....

Κάθε φορά που ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν τι έχουν σχεδιάσει,πάντα κάτι έχουν να μας πουν,να μας περιγράψουν ακόμα και αν τα σημάδια είναι όλα ίδια μεταξύ τους,το καθένα έχει μία διαφορετική σημασία για τα παιδιά.Όλα αυτά τα σημάδια μπορεί να συνθέσουν μία ιστορία για τη ζωή και τα βιώματα του παιδιού,να μας δείξουν τις σκέψεις τους και τα όνειρα τους,τις προσδοκίες τους και την αγωνία τους..Με αυτό το σχέδιο, το λεγόμενο "προβολικό",το παιδί επικοινωνεί με τον κόσμο των ενηλίκων..

Μέσα από το σχέδιο ακόμα μπορούμε να καταλάβουμε αν το παιδί κρατά σωστά το μολύβι ή το μαρκαδόρο,αν οι κινήσεις του είναι συντονισμένες και ισορροπημένες.Ενθαρρύνουμε το παιδί να σχεδιάσει και δεν το μαλώνουμε ακόμα και αν θέλει να ζωγραφίσει όπου βρει.

Ας γνωρίσουμε τα στάδια σχεδίασης...

Α. Το Μουντζούρωμα  1-3 ετών

Τα παιδιά προβαίνουν σε ακανόνιστες γραμμές που θυμίζουν μουντζούρες..Είναι η πρώτη προσπάθεια του παιδιού να επικοινωνήσει μη γλωσσικά με τον ενήλικα,με σκοπό να μεταδώσει τα συναισθήματα του και τις σκέψεις του.Αν μάθουμε να ερμηνεύουμε αυτά τα σημάδια,θα ανακαλύψουμε πολλές κρυφές πτυχές της προσωπικότητας του παιδιού.

Τι πρέπει να παρατηρήσουμε;

1. Πώς κρατάει το μολύβι ή το μαρκαδόρο,αν είναι χαλαρό ή σφιγμένο και να προσπαθήσουμε να το εκπαιδεύσουμε χωρίς εξαναγκασμούς.

2. Αν ζωγραφίζει σε ολόκληρη τη κόλλα χαρτιού ή σε ένα μόνο σημείο.Όταν το παιδί καλύπτει ολόκληρη την επιφάνεια του χαρτιού,δείχνει οικειότητα,εξωστρέφεια και διάθεση να μεγαλώσει γρήγορα,αντιθέτως αν καλύπτει ένα σημείο φανερώνει ένα παιδί με αναστολές,φοβίες,ντροπαλότητα,εσωστρέφεια.

3. Από που ξεκινάει το σχέδιο του,Κανονικά το παιδί πρέπει να ξεκινά από το κέντρο του χαρτιού,γεγονός που δείχνει την αντίληψη του ότι βρίσκεται στο κέντρο του κόσμου.Αν δεν συμβεί αυτό,οφείλεται σε ντροπαλότητα.

4. Αν οι γραμμές του είναι σίγουρες ή τρεμουλιαστές και αν ο τρόπος σχεδίασης είναι ανάλαφρος ή έντονος.Οι σίγουρες γραμμές υποδηλώνουν ένα παιδί ελεύθερο και έτοιμο να εξερευνήσει τη ζωή,αντίθετα η τρεμουλιαστή γραμμή δείχνει το φόβο του παιδιού να μουντζουρώσει για πιθανή αποδοκιμασία και επίπληξη....Ο ανάλαφρος τρόπος σχεδίασης συμβολίζει μία ευαίσθητη φύση την οποία το παιδί εκδηλώνει και στην καθημερινότητα του.
Ο έντονος τρόπος δείχνει ζωηρότητα και ενέργεια...ας δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά αυτά να κινούνται σε ανοιχτούς χώρους.

Β. Από το Μουντζούρωμα στο σχέδιο 3-4 ετών

Το παιδί αρχίζει να σχεδιάζει μορφές και διάφορα σχήματα.Οι ανθρώπινες φιγούρες κυριαρχούν και ακολουθούν οι λεπτομέρειες από εικόνες της καθημερινότητας των παιδιών.

Γ. Το Σχέδιο 4 ετών και άνω

Το παιδί ζωγραφίζει κανονικά παραστάσεις από τη ζωή του,εμπειρίες και όνειρα που πιθανόν θέλει να πραγματοποιήσει.Παρατηρούμε πλέον τις διαστάσεις και τις αναλογίες που δίνει στις φιγούρες του και αν τελειοποιεί το σχέδιο του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου