Σάββατο 21 Μαρτίου 2015

Η Ελληνική επανάσταση μέσα από τα μάτια του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ!!!

Με αφορμή την εθνική επέτειο της επανάστασης του 1821,είναι ευκαιρία να γνωρίσουμε τη ζωή και το έργο ενός μεγάλου Έλληνα ζωγράφου. Αυτός είναι ο  ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΗΛ...

Λίγα λόγια για τον εκπαιδευτικό......


Ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ - Κεφαλάς γεννήθηκε στο όμορφο νησί της Μυτιλήνης από Έλληνες γονείς.Ο πατέρας του εργαζόταν ως τσαγκάρης,ενώ η μητέρα του προέρχονταν από μια οικογένεια αγιογράφων. Ο ίδιος αγάπησε πολύ τη ζωγραφική ως τέχνη, γι αυτό και σχεδίαζε τοίχους σε σπίτια και μαγαζιά, με αντάλλαγμα ένα πιάτο φαγητό.
Πολλές τοιχογραφίες του σώζονται μέχρι και σήμερα. Έζησε στο Βόλο,στο Πήλιο και φυσικά στη Μυτιλήνη.Πολλοί τον χλεύαζαν και τον κορόιδευαν, εξ αιτίας του ότι φορούσε τη παραδοσιακή φουστανέλα στην καθημερινή του ζωή,ενώ αγαπούσε πολύ την πατρίδα του γεγονός του ότι ανέβαζε πολλές θεατρικές παραστάσεις στις εθνικές γιορτές συμμετέχοντας και ο ίδιος.

Το έργο του ξεκίνησε να γίνεται γνωστό όταν συνάντησε τον εκδότη Στρατή Ελευθεριάδη, ο οποίος θαύμαζε το ταλέντο του καλλιτέχνη Θεόφιλου και προσπάθησε να το κάνει γνωστό και στη Γαλλία όπου διέμενε.Το 1961 έγινε έκθεση με τα έργα του στο Μουσείο Λούβρου, ενώ το 1964 ο γνωστός εκδότης ανέλαβε με δική του πρωτοβουλία την ανέγερση του μουσείου του καλλιτέχνη στη Βαρειά Λέσβου.

Απεβίωσε τον Μάρτιο του 1934,πιθανότατα από κάποια τροφική δηλητηρίαση.


Ας γνωρίσουμε μερικά από τα έργα του....για την Ελληνική επανάσταση!!
Ο θάνατος του Μπότσαρη

Αθανάσιος Διάκος
Οι Τρεις Καπεταναίοι
Ο Νταβέλης
Ο Καπετάν Ανδρούτσος, 1795
Ο Κολοκοτρώνης παρατηρώντας

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΙΝΑΚΩΝ.....

Α. Παρατηρούμε τους πίνακες και ενθαρρύνουμε τα παιδιά να περιγράψουν τι βλέπουν και ποια κοινά στοιχεία έχουν μεταξύ τους.

Β. Εντοπίζουμε τα κοινά στοιχεία και αναλύουμε τα ρούχα που φορούν οι ήρωες,τα χαρακτηριστικά τους όπως τα μακριά μαλλιά και το μέρος όπου βρίσκονται. 

Γ. Μπορούμε να καταλάβουμε την εποχή στην οποία αναφέρονται οι πίνακες;Ποια χρώματα κυριαρχούν και τι μπορεί να συμβολίζουν;Παράδειγμα το λευκό χρώμα συμβολίζει το χρώμα της σημαίας μας.

Δ. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να επιλέξουν έναν πίνακα και να τον περιγράψουν με τέτοιο τρόπο,ώστε κάποιος που δεν βλέπει να φανταστεί την απεικόνιση του.

Ε.Αναγνωρίζουμε ποιοι είναι οι ήρωες που εικονίζονται και ποιος ήταν ο ρόλος τους στην επανάσταση;
Ας γνωρίσουμε μερικές λεπτομέρειες για τη συμβολή τους στην Ελληνική επανάσταση.
Αναζητούμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τη ζωή και τη δράση τους.

ΣΤ. Αναζητούμε και άλλους πίνακες που αναπαριστούν τους παραπάνω ήρωες.Εντοπίζουμε ομοιότητες και διαφορές με τους πίνακες του Θεόφιλου.
       Αθανάσιος Διάκος,Διονύσιος Τσόκος                         Οδυσσέας Ανδρούτσος, Adam Friedel

Β ΜΕΡΟΣ

Α. Στη συνέχεια συζητάμε με τα παιδιά για την ελληνική επανάσταση και τη συμβολή πολλών ανθρώπων στην έκβαση της.
Αναφερόμαστε στη δράση των γυναικών της εποχής όπως της Μπουμπουλίνας και της Μαντώς Μαυρογένους.
Τις γνωρίζουμε μέσα από εποπτικό υλικό όπως φωτογραφίες και τραγούδια:
https://www.youtube.com/watch?v=r2rwEc-dUh8.

Β. Ας γνωρίσουμε την ιστορία της φουστανέλας,την σημασία που είχε για τους άνδρες της εποχής η μακριά κώμη,τι είναι το φεσάκι,γιατί είχαν μουστάκι οι άνδρες της επανάστασης, τι είναι το γελέκι και η φέρμελη που φορούσαν οι ήρωες,τι είναι ο ντουλαμάς και που χρησίμευε η φλοκάτη που φορούσαν από πάνω από τα ρούχα τους. Επίσης γνωρίζουμε τα άρματα τους μέσα από εικόνες.

Τι συμβολίζει η ελληνική σημαία και τα χρώματα της..
Οι 9 λωρίδες συμβολίζουν τη φράση:"Ελευθερία ή Θάνατος",ο σταυρός συμβολίζει το θρήσκευμα μας και τα χρώματα αναδεικνύουν το γαλάζιο της θάλασσας και το άσπρο το χρώμα του αφρού της.

Τι είναι ο χορός του Ζαλόγγου; Μπορούμε να δούμε κάποιο σχετικό βίντεο ή απόσπασμα της ταινίας "Το Κάστρο της Λευτεριάς".
Ποια ήταν η ιστορική φράση των γυναικών(Έχε γεια καημένε κόσμε).

Μαθαίνουμε το παραδοσιακό χορό "Τσάμικο" και γιατί χόρευαν οι άνδρες πριν και μετά τη μάχη.

Γ. Λίγα λόγια για το κρυφό σχολειό. 



                               

Μαθαίνουμε στα παιδιά το δημοτικό ποίημα με τίτλο "Φεγγαράκι μου λαμπρό" και εξηγούμε τη σημασία του για τα παιδιά της εποχής εκείνης. Τα παιδιά με μοναδικό οδηγό τους το φως του φεγγαριού πήγαιναν στο σχολείο τους το βράδυ.
Πώς φανταζόμαστε τη ζωή των παιδιών της εποχής εκείνης;Α; ζωγραφίσουμε το κρυφό σχολείο όπως εμείς το φανταζόμαστε.Μπορούμε να γράψουμε ένα δικό μας ποίημα και να το αφιερώσουμε στα ελληνόπουλα του 1821.

Πόσο σημαντική είναι η μόρφωση στη ζωή των παιδιών και γιατί αποτελεί σημαντικό και βασικό δικαίωμα;
Αναφερόμαστε στη σπουδαιότητα του σχολείου και στις θετικές επιδράσεις του για την μετέπειτα ζωή των παιδιών.

Δ. Τονίζουμε την αξία της ειρήνης και σε πόσο άσχημα αποτελέσματα μπορεί να οδηγήσει ο πόλεμος.Ως αφορμή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το γνωστό σε όλους Παιδομάζωμα. Σε χαρτί του μέτρου μπορούμε να δώσουμε τα δικά μας μηνύματα για το τι σημαίνει ειρήνη και τι πόλεμος και τι μπορούμε να κερδίσουμε εάν εκφράσουμε φιλειρηνική διάθεση.

Ε. Εάν θα περιγράφαμε με λίγες λέξεις τις προσπάθειες των ηρώων ποιες θα χρησιμοποιήσουμε;
"Γενναιότητα", "Αποφασιστικότητα", "Θάρρος", "Αγάπη".
Εάν θα περιγράφαμε με λίγες λέξεις τα συναισθήματα των παιδιών της εποχής εκείνης,ποια θα ήταν αυτά;
"Φόβος","Υπομονή", "Θάρρος", "Αισιοδοξία", "Τρόμος" κλπ...
Σε μεγάλο χαρτί του μέτρου "δίνουμε ζωή" στις λέξεις: "Φόβος" και "Γενναιότητα",ζωγραφίζοντας τες.

Τραγούδια για την 25η Μαρτίου...

https://www.youtube.com/watch?v=IbUmjr7p_Ls
https://www.youtube.com/watch?v=cb2c82J-96I
https://www.youtube.com/watch?v=mrgfprNyYCo
https://www.youtube.com/watch?v=Ljyfw-ZS05Y
https://www.youtube.com/watch?v=8UHRymuhtBY
https://www.youtube.com/watch?v=JGDxp67RlvI
https://www.youtube.com/watch?v=Vs1aN_5NC6c
https://www.youtube.com/watch?v=rTn1TKF6hLg












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου