Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013

Υιοθεσία:Πώς προσεγγίζεται στο Νηπιαγωγείο;

ΥΙΟΘΕΣΙΑ

Απαγορευμένο θέμα προσέγγισης για τα παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας;

      
   


Η υιοθεσία είναι ένα θέμα το οποίο πολλοί εκπαιδευτικοί αποφεύγουν να προσεγγίσουν στη τάξη τους, διότι πιστεύουν πως μπορεί να θίξουν μία κατάσταση την οποία μπορεί να βιώνει ένα παιδί τη συγκεκριμένη σχολική χρονιά. Άρα καταλήγουν στο συμπέρασμα πως είναι καλύτερο να μη γίνει ποτέ αναφορά.
Σε πολλές τάξεις συναντούμε υιοθετημένα παιδιά, τα οποία δεν γνωρίζουν πως οι γονείς τους δεν είναι οι βιολογικοί, αλλά μία οικογένεια που είχε την ανάγκη να υιοθετήσει ένα δικό της παιδί. 
Είναι μία πολύ καλή ευκαιρία για τον εκπαιδευτικό να προσεγγίσει το θέμα αυτό μέσα από απλές πρακτικές. Ένας πολύ συνηθισμένος αλλά παράλληλα επιτυχημένος τρόπος είναι η αφήγηση κάποιου εικονογραφημένου παραμυθιού, μέσω του οποίου θίγεται το θέμα της υιοθεσίας.
Πολλές φορές και οι ίδιοι οι γονείς ζητούν τη βοήθεια της εκπαιδευτικού ή της παιδοψυχολόγου, για να μπορέσουν να προσεγγίσουν το παιδί τους και σταδιακά να του ανακοινώσουν πως είναι υιοθετημένο. 
Βέβαια ως εκπαιδευτικοί μπορούμε να μιλήσουμε ανοιχτά για ένα τέτοιο θέμα, ειδικά όταν στη τάξη μας δεν υπάρχει κάποιο υιοθετημένο παιδί. Τα παιδιά καλό είναι να γνωρίζουν και να έχουν πληροφορίες για διάφορα κοινωνικά θέματα. 
Υπάρχουν πολλά παραμύθια τα οποία δείχνουν πως υπάρχουν οικογένειες <<διαφορετικές>> και πως δεν έχει σημασία ποιος έφερε στον κόσμο ένα παιδί, αλλά ποιος μεγαλώνει και φροντίζει σωστά ένα παιδί.Τα παραμύθια καλό είναι να έχουν κεντρικούς ήρωες, ζωάκια. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται χωρίς απαραίτητα να θίγεται μία κατάσταση. Εάν έχουμε υιοθετημένα παιδιά στη τάξη μας, μπορούμε απλά να αφηγηθούμε μία ιστορία και να τονίσουμε τη σημασία της αγάπης και της φροντίδας της οικογένειας μας. Εάν δεν υπάρχουν υιοθετημένα παιδιά μπορούμε να αναφερθούμε με πολύ απλά λόγια στη σημασία της υιοθεσίας. Ως παράδειγμα μπορούμε να φέρουμε και την υιοθεσία κάποιου ζώου στο σπίτι μας και να ψάξουμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τέτοιου είδους θέματα. 
Δεν χρειάζεται να μας διακατέχει άγχος και αγωνία για το αν είναι σωστό να προσεγγίζουμε κοινωνικά θέματα στο σχολείο, ακόμα και σε μικρότερες ηλικίες. Όπως συζητάμε για τη διαφορετικότητα, την αυτοεκτίμηση, την ισορροπία στις σχέσεις, έτσι απλά και μεθοδικά μπορούμε να αναφερθούμε και σε τέτοιου είδους θέματα. 
Να τονιστεί πως σε περίπτωση που υπάρχουν υιοθετημένα παιδιά στη τάξη μας, καλό είναι να γίνει μία συζήτηση από πριν και με την οικογένεια και να τονιστεί η σημασία της διαδικασίας αυτής. Η υιοθεσία είναι ένα βασικό θέμα, το οποίο πρέπει να αντιμετωπίζεται ως κάτι φυσιολογικό, χωρίς να αποτελεί <<απαγορευμένο>> θέμα.
Παρακάτω προτείνονται κάποια εικονογραφημένα παραμύθια με θέμα την υιοθεσία:

Ο ΛΑΓΟΥΔΙΝΟΣ ΜΑΣ

Οι δυο μαμάδες του Μελένιου

Κάποιος να μ΄ αγαπάει

Η καλή μεγάλη καφετιά αρκούδα βρήκε την ευτυχία

1 σχόλιο:

  1. Διάβασα έστω και ετεροχρονισμένα το αφιέρωμα για τα υιοθετημένα παιδιά και ότι πρέπει να τα λένε οι εκπαιδευτικοί Πιστεύετε ότι τα παιδιά στην προσχολική και σχολική περίοδος είναι διατεθειμένα να καταλάβουν αυτό καθεαυτό το πολύπλοκο θέμα της υιοθεσίας; Οι εκπαιδευτικοί θα παίξουν το ρόλο του γονιού; Όταν το παιδί το υιοθετείς από νεογέννητο από ημερών που σε αισθάνεται για γονιό και όταν ο γονιός ο πραγματικός το έδωσε γιατί αν δεν το υιοθετούσε κάποιος θα κατέληγε να πουλάει χαρτομάνδηλα σε τραίνα ή να κλεβει ή αργότερα για βαποράκι για ναρκωτικά Υπάρχει ένας μοντερνισμός στο θέμα αυτό Την ψυχολογία του παιδιού που το βάζετε στην διαδικασία να ψάχνει τους γονείς και να μεγαλώνει αρωστημένα γιατί μέσα στο μυαλό του υπάρχει το ερώτημα ποιά είναι η μάνα μου και γιατί να με δώσει για υιοθεσία; Οι γονείς αυτοί με προσέχουν αλλά που ξέρω εγώ ότι δεν θα με διώξουν και αυτοί; Άρα τα παιδιά δεν είναι υγιεί όταν μεγαλώνουν με ψυχολόγους και όταν ανακαλύπτουν ότι η πραγματική μητέρα ή πραγματική οικογένεια δεν υπάρχει τότε τα παιδιά τι παθαίνουν; Καθώς και οι θετοί γονείς; Τα έχετε σκεφτεί ποτέ αυτές τις ψυχούλες άραγε; Όχι για την μόδα όλα για την μόδα Άραγε εσύ ψυχολόγε κοινωνικέ λειτουργέ θα σου άρεσε να υιοθετήσεις ένα παιδί από αίμα και να του το πεις όταν πάει 4 χρονών; Υπάρχει ωριμότητα όχι βέβαια θα του δημιουργήσεις ανασφάλειες Αλλά πως θα έχουν δουλειά οι ψυχολόγοι και οι παιδοψυχολόγοι Μην επεμβένετε στα οικογενειακά των άλλων Θέμα της οικογένειας είναι αν ένα παιδί θα μάθει αν είναι υιοθετημένο ή όχι

    ΑπάντησηΔιαγραφή